Vroeger was
het leven van de wijndrinker een stuk overzichtelijker. Bij een notabel beroep
hoorde een wijnkelder. Zo’n lekkere muffe ruimte met dozen vol van dezelfde
wijn, zodat de heer des huizes slechts over de appellation en classificatie van
zijn Bordeaux of Bourgogne hoefde na te
denken. In de 21e eeuw is wijn opgepikt door handige marketingjongens die je ‘een
stukje beleving onder de kurk’ willen verkopen. Niet alleen wijnzaken,
webslijters en supermarkten strijden om de gunst van de drinker, maar ook in
allerlei media wordt grof geschut ingezet om wijn uit alle windstreken te slijten. Zo doen in
mijn Volkskrant Therèse (van Jonnie) en
Astrid (van tv), de firma Wijnvoordeel en de eigen Volkskrant Wijnwinkel
verwoede pogingen mij te verleiden.
Als
optimistisch mens steek ik hier vaak de loftrompet over allerlei wijnen. Laat
ik nu ook eens een kritische noot kraken die betrekking heeft op aangeprezen wijn. Ik proefde vlak na elkaar twee Siciliaanse flessen van Montalto,
de Nero d’Avola en de blend van Sangiovese en Syrah. Beiden als sterwijn in de supermarktwijngids opgenomen,
allebei door mij aangeschaft bij Plus. Als liefhebber van Siciliaanse wijn was
ik teleurgesteld. Slappe hap, zurig en vlak. Gelukkig maar, je moet die
wijnschrijvers ook niet allemaal klakkeloos nadrinken.
de wijn... |
...en de aanprijzer |
Gisteren dronk ik met meer tevredenheid de aangeprezen wijn die ik uit de krant heb besteld. De Rosso Veronese
van Il Passo di Sabina uit het gebied tussen Verona en het Gardameer. ‘Veel
sappig, mondvullend, gerijpt fruit: braam en haast gedroogde pruimen. Ripasso Look-a-Like!!’, juichte de Volkskrant. Dat laatste verwijst naar de traditionele methode waarbij most in contact wordt gebracht met gedroogde
druivenschillen, waardoor de Ripasso een
extra concentratie meekrijgt. Zoals de illustere Amarone uit dezelfde streek. Zoveel body heeft deze Rosso niet, maar sappig en rond is 'ie zeker. Over die haast gedroogde pruimen tast ik nog in het duister, maar verder sluit ik me aan bij de aanbeveling.