11 maart 2012

Met de lente in de lucht

Er zat ineens zo maar lente in de lucht. Dus schoof de wijnkeuze op naar het frivolere segment. En stond ik voor ik het wist met een Chenin Viognier uit Zuid-Afrika in mijn handen. Viognier is de bloemigste druif die ik ken, die Chenin Blanc is er met z'n frisse zuren om de zaak een beetje in balans te brengen. Zuydpunt staat er in sierlijke letters op de fles. Inderdaad van het zuidelijkste punt, het gebied rondom Kaap de Goede Hoop. ‘Kaap de Goede Koop' hoor je wel eens. Het zijn vaak (erg) goedkope wijnen en dat verklaart het grote succes van Zuidafrikaanse wijn - na Frankrijk het populairste wijnland - in Nederland. Daar mag ik graag een beetje schamper over doen, maar deze Zuydpunt is wel degelijk een goede koop (van de Supercoop overigens). Een overweldigend boeket springt je tegemoet als je de fles opentrekt. Zwoel, vol van tropisch fruit: banaan, mango, ananas en ook iets zuiveligs. De smaak tapt uit een ander vaatje, het zoete van de neus is hier nergens te bekennen. Fris, fruitig en 100% droog. Met een afdronk die nog een beetje kruidig natintelt. Ik bedacht dat deze wijn heel lekker zou zijn met garnalencocktail (die ik natuurlijk niet in huis had) maar ook gewoon als aperitief.