4 januari 2012

Wijnmoment van het jaar

Stokoude wijnstokken op de flanken van de Etna
Het is weer de tijd van lijstjes en goede voornemens. Maar met 2011 nog vers in het geheugen blik ik graag eerst even terug op het afgelopen jaar. Moet ik één wijnmoment van het jaar 2011 kiezen, dan ga ik voor mijn kennismaking met de Etnawijnen. Mijn lief en ik deden een weekje Sicilië in het voorjaar, onder de rook van de Etna. De vruchtbare vulkanische lavagrond levert daar prachtige wijnen op. En mooi wielerspektakel ook trouwens: op 15 mei denderde het peloton van de Giro d'Italia maar liefst tweemaal de Etna op.

Dat deden wij ook maar dan gerieflijk in onze huur-Panda. Die bracht ons naar pizzeria/wijnbar Cave Ox waar we een fles Graci Etna Rosso dronken. Een fantastische wijn van de inheemse druif Nerello Mascalese, een echte ‘Etna-druif’. Graci’s wijnen worden zo natuurlijk mogelijk geproduceerd, zonder pesticiden en andere kunstmatige ingrepen. Hun witte wijn moet ook heel goed zijn: de Graci Etna Bianco 2010 staat tussen de beste 14 Siciliaanse wijnen volgens Gambero Rosso’s Vini d’Italia 2012. Die komt op het to drink-lijstje voor 2012!