12 januari 2012

Voordat de wereld vergaat

Op maandag zat Peter Vandermeersch, de welbespraakte Vlaamse hoofdredacteur van NRC, in De Wereld Draait Door om te antwoorden op de vraag: ‘wat moet je zeker nog doen voordat de wereld vergaat?’. Zijn reactie was een hartstochtelijk pleidooi voor het drinken van Château d'Yquem, het beroemdste wijngoed ter wereld voor zoete witte wijn. Had ik nog nooit van gehoord, van zoete witte wijn weet ik niet zoveel. Maar de aanstekelijke loftrompet van Vandermeersch - hij proefde ooit de wijn uit 1921 en was daar lyrisch over - maakte dat ik er meer over wilde weten.

Een 1787: wat zou die wel niet kosten?
De wijngaarden liggen in het dorpje Sauternes in de Bordeaux. Het specifieke (micro)klimaat aldaar maakt dat de druiven de zogenaamde nobele rotting ondergaan (veroorzaakt door een schimmel met de prachtige naam Botrytis cinerea). Hieraan dankt de wijn zijn unieke zoetheid. Het rendement in termen van opbrengst is uitzonderlijk laag, waardoor de wijn bijzonder kostbaar is. In 2011 is het recordbedrag van zo’n 85.000 euro neergeteld voor een fles Château d'Yquem uit 1811. Ook voor recente jaargangen betaal je al gauw minstens 700 euro de fles. Maar voor klanten als Bono en de Russische premier Poetin is dat natuurlijk maar klein bier.

Wat zou ik zelf eigenlijk drinken voordat de wereld vergaat? Geen idee, misschien wel Vouvray. Ook een Frans wijndorp dat bekend staat om z'n witte wijnen, zowel zoete als droge. Ook een rijke geschiedenis met nog steeds een reputatie. Geen edele rotting maar ook geen sterallures qua prijs. Ik zou zeggen: drinken die wijn, of de wereld nou vergaat of niet.