2 december 2011

Wijn met chocoladeplankje


Afgelopen weekend was ik weer van de partij op een proeverij van Hongaarse feestwijnen. Bij de rode wijn wachtte een verrassing. Ik had al eerder op een gastronomische proeverij de combinatie wijn-chocolade geprobeerd. Dat was een beetje blijven hangen in spielerei met een hoog ‘kijk ons eens gek doen-gehalte’. Maar hier stond ik plots oog in oog met de wellustige blokken van Brix.
Brix is speciaal ontwikkeld voor bij wijn: geen kaas- maar een chocoladeplankje. Ik moest beslist de Extra Dark met 70 procent cacao proberen in combinatie met een robuuste rode wijn. Het pronkstuk van de proeverij lonkte: de Kopár. Het vlaggenschip van wijnmaker Gere Attila en wat mij betreft van de hele Hongaarse wijnproductie. Kopár is in Hongarije en bij kenners een begrip. Ligt eerst 18 tot 20 maanden op z’n dooie gemak te rusten in eiken vaten. Om vervolgens kruidig, vol en met een vette body je glas te bestormen. Het is jammer dat zowel wijn als chocola in zulke kleine porties werden verstrekt, want dat dit naar meer smaakte is behalve een open deur vooral een understatement. 

Mijn advies voor de feestdagen: zorg dat je genoeg Brix in huis hebt en je kunt die robuuste rode wijn die je net bij het hert gedronken hebt gewoon blijven doordrinken, knagend aan de Extra Dark