18 september 2011

Stierenbloed - Boedapest Wijnfestival

Egri Bikavér betekent ‘stierenbloed’ in het Nederlands. Het is een zware rode wijn uit de omgeving van Eger. Tijdens mijn eerste stappen op het Hongaarse wijnpad vond ik deze wijn, zeer populair bij de Hongaren zelf, niet om over naar huis te schrijven. Ik stortte me op de witte wijnen, aromatisch en aangenaam, en de rode wijnen zocht ik uit Villány, het Toscane van Hongarije wat mij betreft. Maar toen proefde ik de Egri Bikavér van Thummerer. Door z’n stevige houtopvoeding (minimaal een jaar) proef je subtiel vanille en ook mooi zwart fruit. Als ik een wild zwijn in de pan had, zou ik deze wijn erbij schenken!

Voor wie stierenbloed te vervaarlijk klinkt, ze hebben in Eger ook een lieflijkere benaming voor hun witte wijn: de egri leányka (meisje uit Eger). One for the ladies!