19 september 2011

Roemenen en Slovenen


De Roemeense Paris Hilton

Het leven van een wijndrinker gaat niet altijd over rozengeur en maneschijn. De meest smerige wijn dronk ik in Roemenië, waar ik trouwens ook het meest smerig at. Nou moet ik de Roemenen wel nageven dat ze hun gastronomische onbeholpenheid compenseren met vrouwelijk schoon, daarover geen klachten.

   Zijn dit de vrienden van Puklavec?  
Nee, dan de Slovenen. Nooit geweest maar wel een wijn ontdekt die het vermelden waard is. Puklavec and friends heet de wijnmaker, ze hebben een ronkende marketingmachine met een website waar je zelfs in het Nederlands terecht kunt. Ik dronk de ‘Delicious’, daar is geen woord Sloveens bij maar lekker is ‘ie zeker. Mooie zomerwijn met gekke inheemse druivensoorten die je bij de Hongaarse bovenburen ook veel ziet: Furmint, Welschriesling en Chardonnay. Peer en meloen in de neus, appeltje in de afdronk.

En anders dan al die Hongaarse wijnen die in dit blog genoemd worden, kun je deze wijn gewoon bij de Jumbo halen! Voor een alleszins schappelijke prijs. En als je toch bij de Jumbo wijn aan het kopen bent, gooi ook wat flessen Picpoul de Pinet van Blue Mare in je karretje. Ook zo’n lekkere frisse wijn waar je geen genoeg van krijgt (ik heb altijd Picpouls als tafelwijn liggen, net als Soave en Verdicchio onmisbaar in de afdeling Wit).