16 november 2012

Voordelig wit op advies van de stersommelier

Tussen de groente, de koffie en het pleepapier legde ik de jaarlijkse wijnfolder van prijsvechtsuper Nettorama in mijn winkelwagentje. Ze hebben daar misschien niet de breedte aan mooie wijnen zoals Albert Heijn en Hema maar dat maakt het des te interessanter om er de pareltjes uit te vissen. De Dom Brunet bijvoorbeeld; een knetterend fruitige, sensueel sappige Franse Pinot Noir die al tijden stevig in mijn Budget Top 3 staat. 

Om de onzekere drinker een handje te helpen in het assortiment hebben ze een autoriteit gestrikt voor de wijnfolder. En zo maken we kennis met Freek Broeders, sommelier bij Sense, het enige sterrestaurant van Den Bosch sinds Chalet Royal er de brui aan gaf. Geinig idee om een man die op de zaak voor een Pomerol en een supertoscaan (een San Guido!) respectievelijk 2 en 2,5 snip vraagt, om die een lans te laten breken voor budgetwijn. Laten we wel zijn: de top kan niet zonder de basis, zoals Jonnie Boer ook nog gewoon geniet van een frikandel van de Febo.
Benieuwd waar Freek mee komt. Hij is (of heeft zichzelf) ingedeeld bij de visafdeling, dus zijn tips zijn wit gekleurd. De sommelier blijkt een fan van de Sauvignon Blanc, de basisdruif in drie van de vijf door hem gekozen wijnen: de Chileense Indomita, de Franse Sensas en Bergschaduw uit Zuid-Afrika. Verder prijst hij een Verdicchio en een Bourgogne, die ik allebei ook hoog heb zitten.

Die Sensas had ik nog niet eerder geproefd dus daar ben ik eens even voor gaan zitten. "Lekker in combinatie met bijvoorbeeld tilapiasandwich met citroenkrieltjes" volgens Freek. Dat zal best. Het is maar een voorbeeld natuurlijk, dus wij passen dat bij het avondmaal soepeltjes aan in zeewolf met gnocchi in citroenboter met salie. De wijn is een gouden tip, petje af voor Freek. Ik was nooit zo'n Sauvignon Blanc-fan maar dit is een hele fijne wijn. Een mooie frisse neus met iets grassigs en een verfijnde smaak waarin kruisbessen en limoen naar voren komen. De Sensas heeft een aangenaam strakke en schone afdronk, zonder zuren die al te prominent in de wangen bijten. Het is maar weer eens bewezen: onder de vijf euri kun je verdomd goede wijnen drinken. Een geruststellende gedachte in deze tijden van triple dips en pessimistische koopkrachtpraatjes.