5 september 2012

Na verkoudheid

Ik ging de afgelopen week gebukt onder een heftige verkoudheid. Langer dan mij lief was dronk ik weinig tot geen wijn. Maar vanaf vandaag functioneert de neus weer wat beter en snuif ik intens tevreden het boeket op van de Morellino in mijn glas. Rood fruit, nee ik moet specifieker zijn: kersen! Ook ruik ik een pittig pepertje. Het doet me denken aan mijn favoriete dessert in mijn favoriete restaurant in Boedapest: lauwwarme chocoladesoufflé met chillied cherries. Een spectaculaire combinatie van zoet, bitter, fris en pittig.
Niets spuit of slikt Filemon bij verkoudheid: hij drinkt wijn in bad
Nu lees ik op een Belgische gezondheidssite dat een heet bad met een glas wijn de verkoudheid bestrijdt. Zij weten dat weer dankzij ene professor Eccles. 'Door met mate van rode wijn te genieten, help je je immuunsysteem infecties te bestrijden'. Met dank aan de antioxidanten in de wijn. Dit trucje zou vooral werken bij nasale virussen. Dat had ik verdorie eerder moeten weten!