17 november 2011

Geen Beaujolais Primeur


Goed nieuws voor de liefhebbers van de Beaujolais Primeur: die is vanaf vandaag verkrijgbaar. Het is gebruik om elk jaar weer op de derde donderdag van november deze speciaal voor marketingdoeleinden geproduceerde wijn over de hele wereld te promoten. De Primeur is een piepjonge wijn, bij voorkeur in het jaar van productie te drinken.
 
Ik ben altijd wel in voor seizoensproducten, dat geeft houvast in de keuze. Bovendien kun je er zo lekker naar uitkijken. Dat gaat in mijn geval beslist niet op voor de Beaujolais. Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar deze dunne, veelal zurige wijn is aan mij niet besteed. Zeker geen goede reclame om mensen meer wijn te laten drinken, als je het mij vraagt.

Nee, dan dat andere seizoen waar we nu midden in zitten: wild! Het hele jaar door is er wild te krijgen, maar vanaf medio oktober is het zogenaamde culinaire wildseizoen aangebroken. Vanaf dan is de jacht op fazant en haas geopend, tot en met tweede kerstdag. Wild en wijn is een gouden combi, waarbij zeker hert en haas snakken naar krachtige wijnen. Dus geen Beaujolais maar een Bourgogne (Pommard!) of Bordeaux (Pauillac!), of – nog beter: Brunello!