12 november 2011

Biologisch


Bladerend door De Groene Amsterdammer stuitte ik op een advertentie van de firma By the Grape. Een hedendaagse variant van Adam & Eva kijken me zijig aan met losjes een glas wijn in de hand. Naast hen staat in grote letters ‘Organic’. De foto oogt kunstmatig, hier is naar hartenlust gefotoshopt. Niet echt organic marketing, als je het mij vraagt. De advertentie wil de lezer aanzetten tot aanschaf van ‘12 verrukkelijke Italiaanse wijnen van wijnmaker Matteo Fasoli’. Fasoli, waar heb ik die naam eerder gezien? Bij de HEMA, zo blijkt. Daar hebben ze een verdomd lekkere bio-Soave, die het zowel tot Sterwijn als tot Omfietswijn heeft geschopt. Maar wat is nou eigenlijk biologische wijn? Het antwoord is even beknopt als simpel: ‘de druiven voor biologische wijnen zijn op biologische wijze geteeld’. Wijnbouw zonder chemische oorlogsvoering tegen beestjes en andere natuurlijke bedreigingen, zo vertaal ik dat dan maar. Mooi als die claim klopt, want er gaat al genoeg chemische rotzooi het lichaam in. Met bio-wijn kun je met recht proosten op de gezondheid.