26 oktober 2011

Gewürztraminer

Minstens zo pittoresk als de Elzas: Trentino
Het blijft een feest om een fles Gewürztraminer open te trekken. Deze wijn is de trots van de Elzas, maar die van mij komt uit Trentino, een regio in Noord-Italië. Een minstens zo pittoresk gebied als de Elzas; vol met bergen, dalen en meren. Wintersport en wandelen, dat werk. We eten Japans en daar past de Gewürztraminer uitstekend bij. Ik ben niet zo’n muggenzifter qua wijn-spijs-combinatie , maar deze wijn met Aziatisch eten is altijd goed. Never change a winning team, zogezegd. Bovendien ben ik een echte fan, maar wel met mate. Wekelijks een glas zou teveel van het goede zijn.

Mijn liefhebberij wordt niet altijd gedeeld in gezelschap. Sommigen vinden het een beetje een overdreven, schreeuwerige, ja zelfs ordinaire wijn. Ik geef toe: aan de andere kant van de wereld willen ze de druif nogal eens uit de bocht laten vliegen, waardoor het lijkt alsof je een parfumwinkel binnenloopt als je de fles opentrekt. Niets van dat alles bij deze Tramino Aromatico, zoals ze de druif in het Italiaans noemen. Aromatisch is 'ie zeker: honing, abrikoos en lychee in de neus. Heerlijk. Jammer dat ik er maar één fles van had liggen. 

Tip voor de liefhebber: Henri Bloem’s heeft een mooie Gewürztraminer uit de Alto Adige (Zuid-Tirol), dat samen met Trentino een autonome regio vormt.