30 oktober 2011

Ciney Blonde in Den Hook

Aan de toog van bruin café Den Hook
Omdat een wijndrinker ook wel eens wat anders wil, liet ik mij het bier goed smaken. In plaats van met een wijnkaart stond ik met de bierkaart in handen. Omringd door de ganse familie Jochems die elkaar jaarlijks treft aan de toog van bruin café Den Hook. In Heythuysen, een Limburgs kerkdorp dat voor ingewijden ook wel bekend staat als Klein Paries (ook de naam van een café-restaurant met kegelbanen, dit terzijde). 
Ik heb altijd al een zwak gehad voor speciaal bier. Als tiener begon ik met het verzamelen van bijzondere Belgische bierglazen en geleidelijk ging ik de inhoud van die glazen ook waarderen. In Den Hook koos ik, op advies van de café-eigenaar, voor blond: Ciney Blonde. Geschonken in een prachtig glas kreeg ik een zacht en fruitig bier van hoge gisting, goudblond en met een aangename bitterheid. Om in wijntermen te spreken: een bier met body.
Ciney Blonde is gebrouwen volgens het originele recept zoals dat ooit onder de kerktoren van het lieflijke Waalse stadje Ciney bedacht is. Tot zover de romantiek: via de website van de brouwer kom je er vervolgens achter dat deze deel uitmaakt van de Heineken Groep. Waarmee de Hollanders de Belgen, die altijd (terecht) zo afgeven op Heineken, een flinke hak zetten.