8 september 2013

Value for money

Webslijter Grand Cru Wijnen.nl stuurde mij een persoonlijk bedoelde mail. Helaas stond in de aanhef 'beste Jochem', een wat ongelukkige binnenkomer. 'Wedden dat uw vrienden denken dat deze wijn dubbel zoveel kost?', ging het verder. Een vreemde manier om naar de gunst van de wijndrinker te hengelen. Maar je moet wat als je een wijn die HITO heet wil slijten. Klinkt als een Japanse keizer maar het is een Spaanse Tempranillo-wijn met 'houtopvoeding, krachtige tannines en een mooie fraicheur'. Kost 10 euri maar mijn vrienden gaan dus denken dat 'ie 20 doet. En dan hebben we nog Robert Parker die beweert dat de HITO 90 punten waard is. Het probleem met Robert is dat zijn 90-plussers je overal om de oren slaan, van de schappen van Appie Heijn tot allerlei webetalages. 

Eerder schreef ik over Chinezen die absurde bedragen neertellen om statusverhogende Bordeaux in te slaan. Gekke jongens in het Wilde Oosten zou je zeggen. Maar hier in het nuchtere westen is wijn kennelijk net zo goed een imagokwestie. Voor vrienden die dit blog niet lezen ga ik binnenkort maar eens zo'n fijn kartonnen pak Liebfraumilch leegschenken in hele chique dessertwijnglazen. Beetje mijmeren over het zinderende tropische boeket en de rijpe tonen van lycheebloesem. Laat ik de mooie fraicheur vooral niet vergeten. Wedden dat ze denken dat deze wijn vijfdubbel zoveel kost?