29 augustus 2013

Riesling in de buurthuiskamer van Breda-Noord

Getipt door Iens nemen we plaats op het terras van Smaak & Beleving in Breda-Noord. De eigenaar is een multitasker: zijn zaak is zowel restaurant, delicatessenzaak als kookwinkel. Daarnaast doet 'ie als traiteur aan catering. Het terras doet ook dienst als buurthuiskamer. Uit de begroetingen blijkt dat diverse omwonenden uit 'de gezelligste buurt van Breda' even langswippen voor een glas wijn. Dat komt zeker en vast door het aanstekelijke enthousiasme van de eigenaar. Als een olijke oom ontfermt hij zich over de gasten. Grapje hier, kwinkslag daar. Overal blijft hij even staan met een fles en glazen in zijn handen. 'Deze moet je even proeven. Daar ga je blij van worden bij de mosselen.'

Mijn eerste glas prosecco krijg ik nog van het jonge meisje uit de bediening (die alle vragen subiet doorspeelt naar de oom), daarna wend ik me direct tot de man. Bij het voorgerecht van het duo eendenconfit en eendenborst heeft hij een puik advies. Ik had hem bij de buurtafel de Grauburgunder horen aanprijzen - da's Pinot Gris inderdaad auf Deutsch - maar voor mij heeft hij iets anders in petto. Ik krijg twee glazen voor mijn neus: één met de Grauburgunder, de ander met Riesling. 'Deze heeft genoeg zoetheid om de dressing van framboos en balsamico aan te kunnen', wijst hij naar de Riesling.   

Beide wijnen zijn van wijngoed Dr Wehrheim uit de Pfalz. Deze Duitse regio is de grootste Riesling-producent ter wereld. Dr Wehrheim (wat is dat toch met Duitsers en dokters? ik moet aan Dr Oetker denken) produceert biologisch. Ik vind Rieslings altijd een feest om te drinken. Weinig witte wijnen hebben zoveel in huis - zeker de Rijnrieslings. Mijn Riesling geurt naar fris fruit als citrus en appel. De smaak is heel zuiver. De zuren zijn in elegante harmonie met de zoetheid van rijp fruit. Niets ten nadele van de Grauburgunder. Maar Riesling rules!