18 augustus 2013

Spaanse terraswijn bij Pollevie

Wat is nou de ideale terraswijn? Je kunt er dubbeldikke zomertijdschriften mee vullen. Je kunt ook empirisch onderzoek bedrijven. Aldus strijken we neer op het leukste pleintje van Den Bosch bij wijnbar Pollevie. Op de wijnkaart staan acht witte wijnen per glas. Kiezen is hier geen kattenpis. 
 
Een beetje op de bonnefooi valt de keus op de Alma de Blanco van Pazo do Mar. Spanje: ook weer eens leuk. Galicië om precies te zijn, het uiterste noordwesten vlak boven Portugal. Geperst uit de trots van de regio, de Godello druif. Laat die nou bekend staan om z'n aromatische finesses. In het glas ruik ik een bescheiden bloemetje en een vleugje peer. In de smaak zit fris perzikachtig fruit. Lekker strak ook - en 'mineralig' maar dan praat ik de bediening na. Als ze had gezegd dat 'ie een beetje naar boenwas ruikt, had ik het waarschijnlijk ook beaamd. Ik ben een beïnvloedbare proever dus een groot vinoloog zal ik wel nooit worden.
 
Maar om terug te komen op de openingsvraag: de ideale terraswijn is wat mij betreft vooral fris, fruitig en niet te dik in de alcohol (want doordrinkbaar). Check. Deze Alma de Blanco past helemaal in dat profiel.