21 juni 2013

Hongaars droomduo

Een bevriende Hongaarse die niet in wijn maar wel in kunst geïnteresseerd is, kwam met deze fles aanzetten. 'Ik hoop dat 'ie lekker is, ik vond het etiket mooi.' Helemaal geen gekke gedachte, ik kijk ook altijd naar het plaatje en bij twijfel kies ik de fraaiste. Álom heet de wijn, Hongaars voor 'droom'. Een jonge kunstenaar tekende voor het ontwerp, achter de inhoud zit wijnhuis Hilltop uit Neszmélyi. Een respectabele producent uit een bescheiden wijnstreek die ten noordwesten van Boedapest ligt. 

Van bescheidenheid is in het glas geen sprake. Deze blend van Sauvignon Blanc en Gewurztraminer (of Tramini zoals de druif in Hongarije heet, om helemaal precies te zijn Piros Tramini) knettert het glas uit. Een zwoel boeket van bloesem, abrikoos en rijpe perziken: de Gewurztraminer valt direct met de deur in huis. Gelukkig dat de afdronk onder dit aromatische geweld niet uit de bocht vliegt: die is dankzij de Sauvignon Blanc in balans met wat frisse citrussmaken. Het is een mooi duo, deze druiven samen. Wat zeg ik, een droomduo!