21 februari 2013

Minervois van de wijnsupermarkt

Je moet jezelf een beetje blijven uitdagen als wijndrinker vind ik. Buiten de gebaande paden drinken, nieuws onder de zon ontdekken. "Heb ik ooit wel eens Minervois gedronken?", vroeg ik mij af in 'Wijnsupermarkt van het jaar' Appie Heijn. Dacht het niet, dus alle reden om  de Minervois van Château Villerambert Moureau uit het schap te trekken. Daarbij is het een Sterwijn die ook nog eens in de bonus is deze week.
 
De Minervois is een kleine appellatie in de Franse Languedoc, gelegen in de driehoek Carcassonne, Narbonne en Béziers. Mijn Cuvée des 3 frères is een broederlijke blend van drie klassieke druivensoorten. We noteren de robuuste concentratie van de Syrah, de kruidigheid van de Carignan en de sappige fruitigheid van de Grenache. Ik ruik zwarte bessen en proef cassis. Hij heeft een aantrekkelijke lichtheid, dus over een maand of drie weer kopen en dan iets gekoeld serveren bij de barbecue.