1 januari 2013

@Rome - Bij de Spaanse Trappen

Nadat we ons hebben verlustigd aan het uitzicht vanaf de Pincio, de tel zijn kwijt geraakt bij het turen naar de vele koepels en de Spaanse Trappen zijn afgedaald langs een kunstmatige reuzenkerstboom, is het lunchtijd. Gelukkig is daar op een steenworp afstand van het Piazza di Spagna de Antica Enoteca. Omringd door flessen, rijenhoog opgetast, schuiven we aan tafel. Bij de vers gemaakte pasta met eendenragout neem ik de Ribolla Gialla uit Friuli. De Ribolla is een inheemse druif die een eigen DOC-status heeft in Friuli, de streek ten noordoosten van Venetië. Terwijl de Ribolla zachtjes walst in mijn glas denk ik terug aan hoe ik 18 jaar geleden, als 17-jarige, op de Spaanse Trappen zat met een kartonnen pak tafelwijn. Ik las dat het tegenwoordig verboden is om er te drinken. Maar dat deze regel - heel Italiaans - niet nageleefd wordt. Misschien vanavond toch nog even teruggaan. Stiekem drinken, met in plaats van een wiskundeleraar nu een carabiniere om rekening mee te houden.