6 november 2013

Fluister-Furmint

Op het slagveld van de supermarktoorlog blijf ik een trouwe bondgenoot van Appie Heijn. Maar voor de sympathieke Sloveense wijn van Puklavec & Friends maak ik graag een uitstapje naar de Jumbo. Puklavec en zijn vrienden timmeren leuk aan de weg met een prima prijs-kwaliteitsverhouding en een uitgekiende marketing. Dat hebben de JumboWijnMannen goed in de smiezen gehad. Eén van mijn eerste posts op dit blog ging over de Delicious van Puklavec. Een frivole blend waar zo maar een spoortje Furmint in zit, een nieuwe favoriet die ik in Hongarije heb leren drinken.  

Nu wilde ik de Sloveense pas de deux van Sauvignon Blanc & Furmint proeven. Na opening van de mintgroene schroefdop is het boeket veelbelovend. Ik ruik een snufje vlierbloesem en een vleugje citrus. Maar in de smaak vind ik de zuren te prominent. Limoen en zure kruisbessen zijn niet echt sfeermakers in mijn mond. Kunnen we deze smaak vooral op het conto van de Sauvignon Blanc - bekend om z'n frisse zuren - schuiven? Geen idee hoe de blend verdeeld is. Maar de Furmint lijkt stevig naar de achtergrond gedrongen. Na deze fluister-Furmint verlang ik naar zo'n lekkere volle Hongaarse Furmint. JumboWijnMannen, op naar Hongarije!