11 oktober 2013

Carignan - de Ringo Starr onder de druiven

Vorig jaar dronk ik van Sensas de Sauvignon Blanc, een beste tip van de sommelier van sterrestaurant Sense. Nu zag ik van hetzelfde huis bij de Nettorama een Carignan Vieilles Vignes. De Carignan is een beetje de Ringo Starr onder de druiven. Zoals Ringo zonder John, Paul en George weinig klaarspeelde, zo staat de Carignan zelden alleen in de spotlight. Je ziet hem vooral in Franse assemblages met de Grenache, Syrah en Mourvèdre (ook zo'n bescheiden achtergrondfiguur die zelden soleert). Wat weten we van deze teamspeler? Dat het een zonliefhebber is die uitstekend en uitsluitend in een mediterraan klimaat vertoeft.

In het glas ruik ik een uitnodigend boeket van kersen en een vleugje peper. Ik proef een frisse sappige smaak, fruitig en ook hier zijn de kersen prominent aanwezig. Het is een beetje een lichtgewicht maar wel met een licht gepeperde afdronk die goed in de zuren zit. Laten we de Carignan prijzen om z'n dappere poging, maar doe mij toch maar de hele blend de volgende keer. Zoals ik Ringo ook liever met de Beatles hoor dan alleen.