28 juli 2012

Uit de achterbak

Het grote voordeel van reizen met de auto is dat je flessen wijn mee terug kunt nemen. Hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis schreef er een boek over. Naar aanleiding van de wijnen die hij met dozen tegelijk in zijn achterbak laadt tijdens een week vakantie in Frankrijk vraagt hij zich af: ‘Is dit verzameldrang? Hebberigheid? Of een aanwijzing voor een beginnende psychische stoornis?'
Niets van dat alles bij ondergetekende. Ik sleep geen dozen met koopjes mee en jaag ook geen volmaakte verzameling na. Ik koop alleen mijn favorieten van de vakantie. En zo reisde verspreid over de achterbak een dozijn flessen van Italiaanse en Hongaarse afkomst met ons mee. Twee Italianen hebben we de afgelopen dagen soldaat gemaakt. Beiden van Cantina Tramin, het wijnhuis met het spectaculaire onderkomen in het gelijknamige wijndorp. De fraaie blend 'T' van Chardonnay, Pinot Blanc en Sauvignon Blanc dronken we bij de forel. De Gewürztraminer werd ontkurkt als aperitief. En nu vraag ik me af waarom ik niet meer flessen - of beter: dozen - heb meegenomen van Tramin. Een beginnende psychische stoornis?